photo freebies3_zps18cf0e55.png

Wednesday 7 May 2014

kembara mencari tarbiyyah diri




alhamdullilah semua bertemu lagi kita dah lama juga wana xudpate blog hari ni wana nak bawa sedikit tajuk mengenai tarbiyah diri:

apa itu tarbiyyah:
Tarbiyah islamiyah adalah proses penyiapan manusia yang soleh, yakni agar 

tercipta suatu keseimbangan dalam potensi, tujuan, ucapan, dan tindakannya secara keseluruhan.

Tarbiyah berasal dari bahasa Arab yang berarti pendidikan, sedangkan orang 

yang mendidik dinamakan Murobbi. 

"Apabila kita mula mencari Dia dalam diri, maka Dia akan mendekatkan diri kita juga dengan orang-orang yang mencintai Dia".


tarbiyyah ya kenapa kita perlukan tarbiyyah kerana diri kita sentiasa kehausan dalam mendapatkan tarbiyyah...

"Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan 'kami telah beriman,' dan mereka tdk diuji?"(29:2)


Muslim yang ingin mempersiapkan diri dalam perjuangan Islam perlu memperbaiki dirinya agar sentiasa terkehadapan dari manusia lain. Risalah Islam yang syumul ini hendaklah difahami dengan membentuk diri yang syumul juga. Maka hendaklah diteliti di sini tentang aspek-aspek seorang daie Muslim dalam rangkanya untuk menjadi seorang Muslim yang sempurna.

sahabat yang dikasihi bila kita benar2 mengenali dan mencintai ALLAH kita pasti akan tahu dan sedar siapakah diri kita yang sebenarnya..ya?? siapa kita?? kita adalah seorang hamba ALLAH ya hamba ALLAH yang penuh dengan dosa.

kadang2 tarbiyyah ALLAH itu melalui manusia. kenapa sy kata melalui manusia. maksudnya ALLAH bagi teguran melalui manusia lain untuk tegur kita, teguran manusia pun dah terasa apatah lagi teguran dari ALLAH... ALLAHU benar2 menusuk kalbu jantung hempedu bahkan limpa.

ya benar sahabat mentarbiyyah manusia lain itu mudah akan tetapi mentarbiyyah diri sendiri itu memang payah... ALLAHU hina nya kita ni..
kita sering mentarbiyyah org lain..akan tetapi adakah kita pernah mentarbiyyah diri kita?? renung2kanlah wahai sahabat...

alhamdullilah cukuplah sekadar disini agar ia dapat memberi peringatan buat diri kita yang sering leka bahkan lupa....allahu akhbar


  

No comments:

Post a Comment