Sunday, 16 August 2015

HALAWATUL IMAN






sekarang wana nak cerita tentang halawatul iman.. ha semua mesti tertanya apa itu halawatul iman kan??
mari sini wana cerita kan. apa maksud halawatul iman??
maksud halawatul iman ialah:

kemanisan iman ini memang satu nikmat yang tak terhingga yang diberikan oleh ALLAH pada hambaNYA .. seseorang hamba yang mendapat kemanisan iman akan merasai satu keinsafan . mendapat keseronokkan dan kenikmatan dalam beribadah .. betapa manisnya iman yang ALLAH berikan kepada kita alhamdullillah

Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Ada tiga hal, yang jika tiga hal itu ada pada seseorang, maka dia akan berasakan manisnya iman. (Iaitu) Allah dan Rasul-Nya lebih dia cintai daripada selain keduanya; mencintai seseorang, dia tidak mencintainya kecuali kerana Allah; benci untuk kembali kepada kekufuran selepas Allah menyelamatkan darinya, seperti bencinya jika dicampakkan ke dalam api.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim dari Anas bin Malik ra)

Oleh kerana itu, tidak semua orang yang mengatakan dirinya Muslim atau mukmin secara automatik dapat berasakan manisnya iman. Iman bukan cukup hanya dengan angan-angan , tetapi wajib dimantapkan dalam hati, dikuatkan dengan perkataan dan perbuatan yang dijiwai sepenuh hati. Kata kunci segala permasalahan ini adalah ikhlas, dan ikhlas pula adalah hadian dianugerahi pada hamba yang bersih hatinya.


Ana ingin menyebutkan beberapa langkah untuk mendapat kemanisan iman dari ALLAH swt ..
- Membaca al-Quran dengan merenungkan dan memahami maknanya.
- Qiyamullail .
- banyak beristighfar .
- Berkawan dengan orang yang jujur mencintai Allah dan orang soleh.

No comments:

Post a Comment